speed4 airstyle oldschool yusca

Tips & Tricks

Wanneer u uw handleiding verloren bent, of deze eenvoudigweg niet zo snel bij de hand hebt en snel meer informatie wenst over ons assortiment of bepaalde producten, vind u hieronder een kleine opsomming van handleidingen en handige links.

Handige links & informatie

Flysurfer Speed3 ManualDownload PDF
Flysurfer Psycho4 ManualDownload PDF
Flysurfer Pulse2 ManualDownload PDF
Flysurfer Outlaw ManualDownload PDF
Royal Era 2009 ManualERA Manual
Royal Solo 2010 FlyerSOLO Flyer
Kiteloose Essenz,LP2 & Ripp ManualDownload PDF
Kiteloose Onda ManualDownload PDF
Kiteloose Hawk ManualDownload PDF
Kiteloose W-Tribe ManualDownload PDF
  
FDS Manual Flysurfer Speed2Download PDF
FDS Manual Flysurfer Pulse2Download PDF
LCL Upgrade Flysurfer Psycho4Download PDF
  
Flysurfer Kite DesignerDirecte link
Flysurfer Line PlansDirecte link
Flysurfer Mixer TestDirecte link
Flysurfer Free Repair Warrantee RegistratieDirecte link
Flysurfer Kite ReviewsDirecte link

Gezien onze specialisatie in Flysurfer kites kunt u hieronder extra informatie vinden over de unieke eigenschappen en technologieën die in deze kites verwerkt zijn.

Triple Depower Technology

Hieronder een kleine video over de werking van Flysurfer's Triple Depower Technologie . Deze technologie, die enkel in Flysurfer kites verwerkt is, gebruikt 3 verschillende manieren om de kite te laten depoweren. Dit systeem is geïntegreerd in de Psycho4 & Speed3.

Flysurfer Triple Depower Technology from Flysurfer Kiteboarding on Vimeo.


Jet-Flap Technology

Dankzij de JetFlap technologie produceren Flysurfer kites 20% meer lift en tegelijkertijd heeft de vlieger een verbetere stabiliteit.

De JetFlap optimimaliseert en stabiliseert de luchtstroming rondom de vlieger. Als de kite onder extreme hoeken komt te staan (bijvoorbeeld bij jumps, snelle bochten of volledige depower) wordt de stromingsweerstand die dan aan de achterzijde van de kite onstaat vloeiend afgevoerd of juist volledig vastgehouden dankzij de JetFlaps. Als de kite de neiging heeft om over de piloot heen te vliegen, 'zuigen' de JetFlaps de achterzijde van de kite als het ware naar beneden. Flysurfer kites hebben hierdoor een zeer hoge performance maar zijn daarentegen zeer stabiel en makkelijk in het vlieggedrag. De JetFlaps denken met uw mee!


Maximum Surface Ratio

Flysurfer kites hebben een erg groot geprojecteerd oppervlak in vergelijking met andere kite systemen. Afhankelijk van het model is 90 tot wel 94% van het totale oppervlak effectief.
Dit verbeterd de relatie tussen lift en weerstand en wordt verder geoptimaliseerd door de dubbel-skins constructie die uniek is aan Ram-air ontwerpen.

Flysurfer kan hierdoor kleinere en efficientere kites gebruiken voor een verbeterde handling en toch een groot windbereik afdekken.


Auto Blendover Control

Voor de 100% zekere waterherstart is een volledig nieuw drainage systeem ontwikkeld. De zo vereiste waterhertstartbaarheid is hiermee gegarandeerd, zelfs bij gebruik in de allerzwaarste condities. Wie wil kan zijn kite nu vol met water kiepen! Met maximaal 10 liter/minuut draineerd de kite zichzelf supersnel, zodra de kite herstart wordt. Door de laatste ongeprofileerde centimeters aan de achterzijde van de kite, loopt water en vuiligheid langs de naar achteren gebogen vleugeleinden. Het volumegewicht van het water en de interne druk persen het water aan de vleugeleinden uit de vlieger.

De waterherstartbaarheid bereikt hierdoor een nieuwe dimensie. Tevens worden zand & vuil hierdoor, zelfstandig uit de kite verwijderd!


Full Depower Safetyline

De Flysurfer Outlaw, Pulse2 en Psycho4 worden standaard uitgeleverd met de Full Depower Safetyline, deze optionele extra safetylijn (kan binnen 2 minuten ook uit de kite worden gehaald) zorgt voor nog meer veiligheid. Want zelfs een kite met total- of triple depowersysteem kan in een situatie terechtkomen waarin de rider zich meteen van alle restkracht van de kite wil ontdoen.

De Full Depower Safetyline loopt door de bar en is netjes achter de depowerleaderlijn weggewerkt waardoor het systeem uiteraard volledig roteerbaar is. Hiermee kan de rider zich door het activeren van slechts 1 quickrelease, de kite in volledige safetymodus laten overgaan.

In de Full Depower Safetyline zit een stopper verwerkt zodat als de safety geactiveerd wordt en de kite in een V-vorm naar achteren wegklapt, de kite rustig en zonder spinnen naar beneden komt, ook verdraaien de toomlijnen zich hierdoor niet in elkaar. Op deze manier blijft de kite dus zelfs na het activeren van deze safety herstartbaar.


Hard & Soft Steering Setup

Het Flysurfer Multi WAC systeem geeft de mogelijkheid om elke kite uit onze line-up aan te passen op de door de kiter meest gewenste vaarstijl.
Dit kan door middel van de Hard & Soft Steering Setup. In enkele seconden is de kite omgebouwd naar een freestyle-achtige kite geschikt voor overpowerd varen met maximaal gevoel op de bar, of naar een kite met een zo licht mogelijke besturing en een maximale windrange.

Er zijn 5 instelpunten voor de Hard & Soft Steering Setup. Hieronder wordt ingegaan op de 2 uiterste standen:

Door de kite meer richting hard steering te trimmen wordt een hardere bardruk bereikt. Hierdoor geeft de kite een directere maar iets zwaardere barfeedback aan de rider. De luchtweerstand van het profiel wordt verhoogd, hierdoor wordt de lift vergroot en zal de kite harder trekken. De JETFLAPS worden meer gebruikt voor het genereren van lift en de kite is aggresiever in het opbouwen van druk.

Voordelen:
- Minder backstall
- Meer lift
- Directere barfeedback
Nadelen:
- Meer druk op de bar
- Iets 'ruimere' draaicirkel

Door de kite meer richting soft steering te trimmen wordt een wat lichtere bardruk bereikt. Hierdoor geeft de kite een comfortabele maar maar minder zware barfeedback aan de rider. Het vleugel profiel van de kite heeft minder kromming, doordat er meer gebruik wordt gemaakt van de aanstelhoekverandering. Hierdoor wordt de luchtweerstand van het profiel verminderd, de kite staat ook iets verder in de hoek van het windvenster.

Voordelen:
- Iets betere aan-de-wind eigenschappen
- Sneller draaien en vliegen van de kite
- Minder druk op de bar
Nadelen:
- Iets meer backstall
- Iets minder lift

Dus voor elke kiter en elke conditie is er wel een passende instelling!
Het instellen van het Hard & Soft Steering systeem gaat eenvoudig en snel: 1 lusje wordt opengetrokken, het ringetje wordt verzet op 1 van de 5 instelpunten en het lusje wordt weer dichtgetrokken, klaar! Door voorgedrukte symbolen op de instelpunten overduidelijk en 'kook'-proof.

Vanuit de fabriek is de kite ingesteld op de basis instelling, de kite zal dan ongeveer rond het middelste punt van de Hard & Soft Steering Setup zijn ingesteld.


Blow-Out Valves

In de Flysurfer Pulse2 en Psycho4 zijn 4 tot 6 Blow-Out Valves verwerkt in de onderzijde van de kite. Deze overdrukventielen voorkomen overdruk (en dus schade) aan de binnenstructuur van de kite als gevolg van een crash. Het overdrukventiel sluit zichzelf meteen nadat de kortstondige overdruk veilig is afgevoerd.

De duurzaamheid van de kites gaat hierdoor verder omhoog en reparaties worden tot een minimum beperkt, tevens stelt dit systeem u in staat om nieuwe moves net even wat enthousiaster te proberen!


Easy Line Connectors

Bij elke nieuwe Flysurfer Speed3, Pulse2, Psycho4 of Outlaw kite zitten deze kleine Line Connectors verwerkt in de lijnenset. Ze maken het mogelijk om 2 lijnen met elkaar te verbinden en op elk moment weer snel en simpel los te koppelen.

Hierdoor hoeven de lijnen niet d.m.v een knoop verzwakt te worden. Toepasbaar op alle soorten kite lijnen zonder sleeve!


Windtunnel Tests

Waar normaal gesproken auto's en motoren uitgebreid worden getest kan Flysurfer, dankzij de goede connecties binnen het Daimler-Chrysler concern, meermaals per seizoen enkele uren verschillende prototypes uitgebreid en in verschillende setups testen.

O.a. Jet Flaps zijn d.m.v. deze windtunneltests uitgebreid getest en verfijnd tot hetgeen ze nu zijn geworden. De resultaten van deze tests vindt uw dus uiteindelijk terug in de constructie van de huidige en toekomstige Flysurfer modellen!


Ram-Air Design vs Tube Design, enkele feiten

Een closed-cell Ram-Air (of foil) ontwerp is verschillend van een tube (of LEI) ontwerp. Deze 2 verschillende benaderingen hebben eenzelfde doel voor ogen: Het kitesurfen zo leuk, makkelijk en veilig mogelijk te maken. Het ontwerp dat voor jouw het best geschikt is hangt af van persoonlijke smaak gecombineerd met een opsomming van feiten.

Er zijn 2 manieren om de eeuwigdurende discussie tussen Ram-Air (foils) en Tube kites (LEI) te benaderen. Namelijk puur gebaseerd op feiten of gebaseerd op vooroordelen (of geruchten, persoonlijke ervaringen etc..) In dit artikel wordt alleen ingegaan op de feiten, kort en exact.

Starten:
Ram-Air kites hoeven niet te worden opgepompt, de set-up tijd is dus korter. Bij Flysurfer kites blijft de lijnenset ten aller tijde verbonden met de vlieger. Het foutief vastmaken van de lijnen is hierdoor niet mogelijk. Dit beperkt het risico op ongelukken en persoonlijke of materiële schade aanzienlijk.

(Water)Starten:
Ram-Air kites zijn te starten vanuit de rand van het windvenster, en ook recht in de wind bij weinig wind. Hierdoor is een extra startoptie voorhanden. Flysurfer adviseerd echter om Flysurfer kites te starten vanuit de rand van het windvenster.

Herstarten:
Flysurfer kites zijn zowel voor- als achteruit herstartbaar, dit kan aan de rand van het windvenster, en ook recht in de wind. Hierdoor is een extra herstartoptie voorhanden. Verticale herstarts zijn de snelst mogelijke manier van herstarten.

Water Herstart:
Flysurfer kites waterherstarten sneller, dit beperkt het gevaar op schade en letsel bij bijvoorbeeld golfslag, of dicht bij het strand/rotsen tot een minimum. Ram-Air kites hebben veel minder wind nodig om weer op te stijgen uit het water door hun lichte gewicht. Hierdoor is het ook mogelijk om bij plotseling afzwakkende windcondities nog veilig en snel aan land te komen. Ram-Air kites kunnen echter bij zeer langdurig contact met water vollopen. Hierdoor zou een herstart bemoeilijkt kunnen worden.

Verticale Lift:
Ram-Air kites genereren net zoveel of meer lift dan een tube kite als de volgende ontwerp elementen hetzelfde zijn:
- Aspect Ratio
- Oppervlak
- Geprojecteerd Oppervlak
- Power/Depower bereik
- Lift / Drag ratio
Hoe hoog een kiter springt met een kite is volledig afhankelijk van zijn stijl, board, gewicht en de windcondities.

Hang Time:
Ram-Air kites ontwikkelen meer hangtime vanwege een gunstigere lift-to-drag ratio. Dat wil zeggen dat het vleugelprofiel minder luchtweerstand ondervind en dus meer lift genereerd. (Kijk bijvoorbeeld naar een vliegtuig vleugel, paraglider of vogel etc..)

Upwind Prestaties:
Ram-Air kites varen hoger aan de wind door een gunstigere lift-to-drag ratio. Hierdoor kan de vlieger verder doorvliegen in het windvenster en staat dus verder in de hoek.

Handling:
Ram-Air kites leiden minder stuurkrachten terug naar de controlbar omdat de kracht wordt verdeeld over de toming, hierdoor onstaat een lichtere bar-druk.

Stabiliteit:
- Ram-Air kites zijn lichter en blijven bij minder wind stabieler in de lucht zonder dat de kite over je heen valt.
- Ram Air kites met Reflex-Profielen (Flysurfer) en Jet-Flaps absorberen windvlagen en vinden de meest stabiele positie automatisch. Tevens zweven ze mee terug in het windvenster als de kiter springt.
- Ram Air kites kunnen ongewild inklappen in de lucht omdat deze geen stijve structuur heeft.

Veiligheid:
De veiligheid van een kite hangt grotendeels af van zijn safety features (quick releases, safety systemen, etc..)
- Ram-Air kites zijn in staat na een crash sneller weer te herstarten.
- De mogelijkheid tot het ineenklappen en zo de complete druk uit een vlieger te halen kan soms erg belangrijk zijn. Zowel Flysurfer's FLS als FDS-safety beschikken over deze mogelijkheid.
- Tube kites kunnen door hun stijve stuctuur een gevaar vormen omdat deze kilometers ver over het strand kan worden geblazen en onderweg letsel of materieele schade kan ontstaan.

Met dank aan Frank Schütt voor het schrijven van het originele artikel.


Oceanus/Flysurfer Roll-Leash

De Roll-Leash functioneert simpel gezegd als een hondenlijn. Je bevestigt hem eenvoudig aan de trapeze. Het board kan simpel met behulp van de speciale karabijnhaak en de meegeleverde lijn+rubberloop bevestigd worden.

Door de zeer onelastische Roll-Leash wordt verhinderd dat men het board, bijvoorbeeld na een harde crash, richting het hoofd of lichaam terug geschoten krijgt. Door het uit zichzelf licht terugtrekken van de lijn komt het board heel langzaam weer aangedreven. Een geweldig safetygevoel!

Leverbaar in de 'Eel' versie en de extra verstevigde 'Re-inforced' versie. (Deze heeft een hardplastic plaat op de achterzijde & een rvs-oog voor de behuizing.)

De Roll Leash is een enorme vooruitgang op het gebied van veiligheid voor iedereen die toch een boardleash wil blijven gebruiken!


Paalsteek Handleiding

Om de beste verbinding van de trimmer met de depowerleaderlijn of de depowerlijn te krijgen moeten deze met elkaar worden verbonden middels een paalsteek. Een andere knoop zou tijdens het vast trekken onder hoge belasting licht kunnen verschuiven en daardoor de lijn kunnen beschadigen en zo dus onnodig de lijn verzwakken.
Ook omdat de knoop geopend moet kunnen worden, bijvoorbeeld voor het verwisselen van een depowerlijn, is het noodzakelijk dat de knoop volgens de volgende handleiding gelegd wordt: Paalsteek Handleiding


Flysurfer Mixer Test

How to: Flysurfer Mixertest from Flysurfer Kiteboarding on Vimeo.


"How to?" - Packing up a Flysurfer from Flysurfer Kiteboarding on Vimeo